לעבור את הצום בשלום, דברים שכדאי לדעת!

    ד"ר שרה קפלן Comments Off on לעבור את הצום בשלום, דברים שכדאי לדעת!
    20:23
    02.05.24
    פנחס בן זיו No Comments on שרים וח"כים תוקפים את המינויים בצה"ל: "אין מנדט"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מה שכדאי לדעת לפני הצום…

    צום יום הכיפורים לא נועד לנקות את הגוף, אלא ככתוב "ועיניתם את נפשותיכם". מאחר וזהו צום מלא, גם ללא שתייה פעולת הניקוי אינה מתבצעת, ובכל מקרה משך הזמן של צום יום כיפור אינו מספיק "לניקוי הגוף".

    הצום גם לא יעזור להרזיה, מכיוון שעתודות הסוכר שבגוף מספיקות לכ-24 שעות, ורק לאחר שאלו מתכלות עובר הגוף לשריפה של שומנים. מצד שני חשוב להדגיש שצום יום כיפור אינו אמור לגרום נזק לאנשים בריאים.

    אבל אלו שאינם בריאים צריכים בהחלט להיזהר כמו: חולי לב, חולים המחלימים מטראומה או ניתוח, לאלו הסובלים מאולקוס, בעלי לחץ דם גבוה, חולי סוכרת וכל מי שסובל ממצב בריאותי חריג חייבים להיוועץ עם הרופא לפני הצום. נשים הרות לעומת זאת יכולות לצום ביום כיפור כל עוד ההיריון תקין ובהיוועצות עם הרופא המטפל.

    ההכנות לצום

    אין דרך מיוחדת להתכונן, יש אנשים החושבים שצריך לאכול הרבה לפני הצום, אולם אין זה כך. הסעודה המפסקת צריכה להיות ארוחה רגילה. כדאי שהיא תכלול מנה בשרית , מנה פחמימות כמו תפו"א, אורז או פסטה , מנת ירקות ומנת קינוח. צמחונים יכולים להחליף את מנת הבשר בביצה או בתחליף בשר אחר כמו טיבעול או טופו. עם זאת, מומלץ להימנע או לא להרבות בסעודה המפסקת בדברי מתיקה שיגבירו את תחושת הרעב. בנוסף , מומלץ להפחית במלח, על מנת להפחית את תחושת הצמא שתהיה לאחר הארוחה.

    כיצד לנהוג במהלך הצום…

    את הצום עצמו מומלץ להעביר במקום מוצל וקריר ככול האפשר כדי להקטין את סכנת ההתייבשות, ולהימנע מפעולות מאמצות יתר על המידה.

    כיצד לסיים את הצום…

    רצוי לסיים את הצום עם ארוחה קלה.

    ראשית יש לשבור את הצום בשתייה פושרת (לא חמה מידי ולא קרה מידי) עם פרוסת עוגה פשוטה או שתי פרוסות לחם עם גבינה.

    לאחר כשעה הארוחה תהיה ארוחה קלה. אין צורך בבשר, עדיף להסתפק בעמילנים דוגמת לחם ומוצרי חלב. למחרת הצום ניתן לשוב לאכילה הרגילה.

     

    ומה על החולה הסוכרתי?

    בפניו עומדת הדילמה האם מותר לו לצום או שהצום מסכן את בריאותו.

    אכן, לחלק מהסוכרתיים אסור לצום כמו לאלו הסובלים מנטיות לפתח אירועי היפוגליקמיה (נפילת סוכר הדם) או לסוכרתיים המזריקים מספר זריקות אינסולין ביום.

    גם אותם סוכרתיים המזריקים זריקות ארוכות טווח או מטופלים בכדורים ארוכי טווח (כדיאבינז). האינסולין או התרופה שנלקחו יום קודם עלולים להגיע לשיאי פעולה ביום שלמחרת, בפרט אם הסוכרתי לא אכל.

    מומלץ לגבור על הבעיה בהתייעצות עם הרופא ושינוי מינון התרופות ,זמני, גודל ותדירות הארוחות.

    חשוב לזכור: היפוגליקמיה הנה מצב חירום שיש בו סיכון חיים מיידי וחובה לעשות הכל על מנת למנוע אותו ועליו להיוועץ ולהחליט עם הרופא כיצד לנהוג.

    ד"ר שרה קפלן PHD דיאטנית ראשית בקופ"ח מאוחדת



    0 תגובות